Tolkeforeningen ser med stor bekymring på den forestående store ændring i vores forhold, idet der fra 1. april 2019 vil være indskudt et tolkebureau mellem os tolke og de myndigheder, der anvender os.
Modsat nu, hvor kommunikationen foregår telefonisk, hvorved tolkebrugeren altid har mulighed for selv at vælge sin tolk, straks vil få et svar og samtidig kan besvare tolkens spørgsmål om sagens emne og varighed samt eventuelt alternativt tidspunkt, vil den elektroniske kommunikation med et tolkebureau som mellemled mangle disse fordele, hvilket også vil gøre sig gældende ved akutte sager, hvor mellemleddet i øvrigt under alle omstændigheder vil være til stor irritation for tolkebrugeren.
Tolkeforeningen tager desuden kraftigt afstand fra, at regeringen benytter lejligheden til en voldsom reduktion af tolkenes indtjening, hvor timetaksterne bliver nedsat med helt op til 32% - til det niveau, de var på for omkring 20 år siden!
Som forholdene er nu, lever kun et mindre antal tolke udelukkende af tolkning, hvorfor langt de fleste også har et andet erhverv. De kommende besparelser vil for mange gøre tolkearbejdet uinteressant, hvorfor området står til at miste et betydeligt antal erfarne tolke med mulige retssikkerhedsmæssige problemer til følge.
Endelig skal vi dementere de vedholdende rygter, at Tolkeforeningen skulle være involveret i forhandlinger med den ene eller anden part. Det burde da også være klart for enhver, at der intet er, der giver anledning til forhandling.
Bestyrelsen
11.12.2018
|
|